چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

سرویس اقتصادی موج برنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در شورای راهبردی توسعه مدیریت گیلان اظهار کرد: فرسودگی ماشین آلات در مراحل مختلف تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج و نیز فرسوگی ماشین‌آلات اسکله‌ها و لنگرگاه ها خود مساله است که هزینه ها را مضاعف کرده است.

وی افزود: با این وجود باید هزینه را به خصوص برای کشاورزان کاهش داد و در این خصوص نقش استاندارد بسیار مهم است و باید موضوع پیگیری شده و ماشین آلات برای کاشت مکانیزه و برداشت برنج و نیز تجهیزات شالیکوبی‌ها به روزرسانی و استانداردسازی شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با برشمردن اولویت‌های استان در ارتقاء بهره وری در سال‌جاری بیان کرد: وضعیت فرسودگی شبکه های انتقال آب، سوخت و گاز نیز مشخص شود و همه دستگاهها نظرات کارشناسی خود را در خصوص مهمترین اولویت‌های ارتقای بهره‌وری ارائه دهند.

وی ادامه داد: وجود دریا در این استان نعمت است و می‌توان از انرژی دریا برای تولید برق استفاده کرد که این امر یک ظرفیت است و برخی از کشورها از آن بهره می‌برند و ما نیز باید با جذب و استفاده بیشتر از ظرفیت نخبگان در این زمینه و سایر امکانات موجود استفاده مطلوب ببریم.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش میزان آب در این استان اضافه کرد: با وجود اینکه در سالهای گذشته آب پشت سد سفیدرود به پنج میلیون مترمکعب رسیده بود اما هم اینک این میزان به حدود ۱.۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته و باید شرایطی را فراهم کنیم تا از آب بندها بدرستی استفاده شود.

عباسی در پایان این جلسه نیز ناترازی برق، ضایعات برنج در مراحل مختلف تولید، ورود فاضلاب تصفیه نشده به محیط زیست، ورود پسماند و شیرابه به منابع آب و خاک، ایمنی پایین راههای گیلان و کمبود آب کشاورزی در زمان خشکسالی ۶ اولویت مهم گیلان برای ارتقای بهره‌وری در سالجاری برشمرده شد.

بنا به دستور استاندار مقرر شد طی هفته آینده از سوی دستگاه‌های استان سه محور از این موارد تعیین تا به عنوان اولویتهای گیلان برای بهره‌وری در سالجاری به هیات دولت معرفی شود.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna